Subhanallah

Subhanallah
Indahnya ciptaan Allah yang Maha Esa

Alhamdulillah

Alhamdulillah
Kalimah syukur di lubuk hati terluah indah di hujung alsinah

Allahu Akbar

Allahu Akbar
Tinta buat mengenal Allah Pencipta Alam Semesta

Laa'ilaaha illa Allah

Laa'ilaaha illa Allah
Indahnya dunia dengan sinar Islam yang bergemerlapan

Mursal Khafi

Selasa, 1 Disember 2009


Hadis menjadi mursal khofi dalam beberapa keadaan:

Keadaan Pertama:

1 orang periwayat hadis menyatakan bahawa dia mengambil hadis daripada seorang periwayat yang hidup sezaman dengannya, sedangkan dia tidak pernah berjumpa dan tidak pernah mendengar hadis antara satu sama lain.

Keadaan kedua:

# Sanad terputus disebabkan oleh 2 orang periwayat yang hidup sezaman dan pernah berjumpa antara satu sama lain, namun tidak berlaku periwayatan hadis di antara mereka.

# Maka periwayat yang melakukan mursal khafi ini menyatakan bahawa hadis ini didengar daripada rakannya yang telah dia jumpai.

Keadaan ketiga:

# Apabila seorang periwayat itu berguru dengan seorang Sheikh dan telah mendengar (mengambil) banyak hadis daripada sheikh tersebut.

# Dalam keadaan ini, hadis akan menjadi mursal khofi jika periwayat tersebut mengatakan aku mendengar satu hadis ini dan ini, sedangkan hadis yang dinyatakan tersebut sebenarnya bukan didengarinya daripada sheikhnya, tetapi diperolehinya daripada sumber lain.

# Maka sangkaan pendengar bahawa sanad hadis periwayat tersebut bersambung kepada sheikhnya adalah kuat kerana periwayat tersebut sememangnya ada mengambil hadis daripada sheikh, bahkan menjadi anak murid sheikh tersebut.

* Keadaan 2 dan 3 menunjukkan hadis seolah-olah kelihatan bersambung sanad pada mulanya dan tidak disedari bahawa terdapat lompong pada sanadnya kerana periwayat yang melakukan mursal khafi mengatakan dia mendengar hadis berkenaan daripada periwayat yang hidup sezaman dengannya. Oleh itu, orang boleh menyangka kata-katanya adalah benar kerana kemungkinan untuk dia mendengar hadis daripada orang yang sezaman dengannya adalah besar. Namun keadaan sebenarnya adalah sebaliknya kerana:

# Dia tidak pernah pun berjumpa dengannya apatah lagi mendengar,
# Atau mereka telah berjumpa tetapi tidak pun mendengar hadis daripadanya.

Percanggahan pendapat ulama dalam Mursal Khafi:

1. Ulamat bersepakat bahawa keadaan pertama adalah Mursal Khafi.

2. Walau bagaimanapun terdapat sedikit perbezaan di kalangan ulama mengenai keadaan 2 dan 3 kerana ada yang mengatakan bahawa ia bukan mursal khafi, tetapi ia adalah salah satu bentuk Tadlis.

0 Komen:

Catat Ulasan

Blog Widget by LinkWithin